BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, September 15, 2009

HAKIKAT FITRAH MANUSIA DALAM PSIKOLOGI ISLAM

Fitrah diungkapkan dalam al-Quran sebanyak 20 kali,antara ayat yang memuatkan perkataan fitrah ialah dari surah al-Rum ayat 30,yang bermaksud,

“Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama(Allah);(tetaplah atas)fitrah Allah SWT yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu.Tidak ada perubahan pada fitrah Allah SWT.(Itulah)agama yang lurus:tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”

Dalam literatur Islam,istilah fitrah memiliki makna yang sangat pelbagai,hal ini adalah disebabkan oleh pemilihan dari sudut makna.Dari segi makna nasabi(relational meaning) diambil dari beberapa ayat dan hadith Nabi di mana kata fitrah itu berada.Ini kerana masing-masing ayat dan hadith memiliki konteks makna fitrah yang berbeza-beza.Antaranya ialah;

Pertama,fitrah bererti suci(al-thuhr).Menurut al-Awzaiy,fitrah memiliki makna kesucian.Makna ini disokong oleh hadith Nabi yang bermaksud,”Setiap anak tidak dilahirkan kecuali dalam keadaan fitrah(suci).Maka kedua orang tuanya yang menjadikannya Yuhudi,Nasrani,Majusi atau Musyrik.”(HR.al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah)

Kedua,fitrah bererti potensi untuk beragama Islam.Makna ini dikemukakan oleh Abu Hurairah bahawa fitrah bererti beragama Islam.Makna tersebut menunjukan bahawa tujuan penciptaan manusia adalah penyerahan kepada yang Mutlak(ber-Islam).Tanpa ber-Islam bererti kehidupannya telah berpaling dari fitrah asalnya.

Ketiga,fitrah bererti mengakui keesaan Allah SWT(mentauhidkan Allah).Manusia lahir dengan membawa potensi tauhid,atau paling tidak,ia berkecenderungan untuk mengesakan Tuhan,dan berusaha secara terus menerus untuk mencari dan mencapai ketauhidan tersebut.

Keempat,fitrah bererti keadaan selamat(al-salamah)dan al-istiqamah.Makna ini dikemukakan oleh Abu Umar ibn ‘Abd al-Bar.Hadith qudsi menyatakan;”Sesungguhnya Aku(Allah)menciptakan hamba-hamba-Ku dalam keadaan hanif(selamat).Maka syaitanlah yang menarik kepada keburukan.” (HR.Ahmad ibn Hambal dari ‘Iyadh ibn Humair).

Kelima,fitrah bererti perasaan yang tulus(al-ikhlas).Manusia lahir dengan membawa sifat yang baik.Diantara sifat itu ialah ketulusan dan kemurniaan dalam melakukan kegiatan.Makna tulus ini merupakan fitrah manusia yang harus berpotensi Islam dan tauhid.Sebab dalam ber-Islam bererti seseorang telah menghambakan diri kepada Zat yang mutlak,iaitu Allah SWT,dan menghilangkan segala dominasi sesuatu yang temporal dan nisbi.

Keenam,fitrah bererti kesanggupan untuk menerima kebenaran.Secara fitrahnya manusia lahir dan cenderung dalam berusaha mencari kebenaran dan menerima kebenaran,walaupun pencarian tersebut masih tersembunyi di dalam lubuk hati yang paling dalam.Adakalanya manusia telah menemui kebenaran tersebut tetapi kerana terdapat faktor lain yang mempengaruhinya,maka ia berpaling dari kebenaran tersebut.Firaun semasa hidupnya enggan mengakui kebenaran(Allah),tetapi mulai tenggelam dan ajalnya sudah diambang kematian,ia mengakui adanya kebenaran tersebut.(QS.Yunus:90)

Ketujuh,fitrah bererti potensi dasar manusia atau perasaan untuk beribadat dan makrifat kepada Allah SWT.Dalam makna ini,perbuatan manusia merupakan tali ukur kepada pemaknaan fitrah.Mnusia diperintahkan untuk beribadat agar dia dapat mengenal Allah SWT.Pengenalan itu merujuk kepada pemaknaan fitrah.Hal ini disebabkan bahawa fitrah merupakan watak asal manusia,sedangkan watak itu terlihat melalui kegiatan tertentu,iaitu ibadat.Ibadat merupakan bentuk analisis diri yang suci dan tertinggi.

Seterusnya,fitrah bererti sifat-sifat Allah SWT,yang ditiupkan pada setiap manusia sebelum dilahirkan.Bentuk-bentuknya ialah asmaal-husna yang dalam al-Quran berjumlah 99 nama-nama yang indah(QS.al-Hijr:29).Tugas manusia ialah menghidupkan fitrah asmaal-Husna itu sebaik-baiknya,dengan cara menukarkan sifat-sifat itu ke dalam keperibadiannya.

Kesimpulannya,fitrah manusia boleh didefinasikan kepada banyak makna,namun begitu,jika diperhatikan kepada keseluruhan makna ia menunjukkan bahawa fitrah manusia adalah merujuk ke arah kebenaran dan ingin dekat dengan pencipta iaitu Allah SWT.

(RUJUKAN:PSIKOLOGI ISLAM,PENULIS:ABDUL MUJIB,M.Ag.JUSUF MUDZAKIR,M.Si)

0 comments: